wyrok

Wyrok warunkowo umarzający postępowanie karne

Procedura

Postępowanie składa się z dwóch etapów: postępowania przygotowawczego oraz sądowego. Pierwsze prowadzi prokuratura i/lub policja, zaś drugie sąd. Dlaczego jest to tak ważne? Otóż to, na jakim etapie znajduje się sprawa, ma znaczenie w kwestii procedury wydawania wyroku. Sąd może w postępowaniu sądowym wydać wyrok, który warunkowo umarza postępowania karne. Może to zrobić na wniosek oskarżyciela, oskarżonego lub jego obrońcy, albo z własnej inicjatywy.

Możliwe jest jednak zainicjowanie wydania wyroku już w trakcie trwania postępowania przygotowawczego. Jest to możliwe, gdy kończąc postępowania przygotowawcze prokurator wniesie do sądu właściwy wniosek. Ważne – może to zrobić wyłącznie prokurator, a my możemy najwyżej wystąpić do prokuratora z wnioskiem, aby to uczynił.

wyrok

Wniosek prokuratora

Jeśli prokurator stwierdzi, że występują przesłanki do warunkowego umorzenia postępowania, wówczas może wystąpić do sądu nie z aktem oskarżenia, lecz z wnioskiem o warunkowe umorzenie postępowania. Wniesienie wniosku jest równoznaczne z rozpoczęciem etapu sądowego, zaś podejrzany staje się oskarżonym.

Prokurator winien jest wskazać w uzasadnieniu dowody wskazujące na winę oskarżonego oraz okoliczności, które uzasadniają umorzenie postępowania. Może również przedstawić sprawcy propozycję okresu próby – zatem niewątpliwie warto na etapie postępowania przygotowawczego postarać się o jak najkrótszy okres próby.

Pamiętajmy, iż wniosek prokuratora nie jest dla sądu wiążący, zatem może dojść do sytuacji, iż sąd nie uwzględni wniosku.

Wyrok wbrew woli?

Jeżeli oskarżony nie zgadza się z wnioskiem, ma prawo się sprzeciwić. W takim wypadku sprawę kieruje się na rozprawę, a wniosek jest zastąpiony aktem oskarżenia. To samo ma miejsce w przypadku, gdy sąd uzna wniosek za nieuzasadniony.

Sąd ma również możliwość przerwania lub odroczenia posiedzenia, uwzględniając interesy pokrzywdzonego. Dzięki temu pokrzywdzony może ustalić z oskarżonym sposób zadośćuczynienia lub naprawienia szkody.

Adwokat Apelacja Karna. Jak odwołać się od wyroku? Przykład