Wystawienie faktury – art. 271a KK

Art. 271a KK

Art. 271a KK. Przepisy się zmieniają. Organy państwowe walczą z wyłudzeniami podatku VAT, dlatego też przepisy zostają zaostrzone.

Art. 271a KK – Co grozi?

Postawiono zarzut wystawienia faktury niezgodnie z prawdą?

Art. 271a k.k. przewiduje odpowiedzialność karną za poświadczenie nieprawdy w fakturze.

Jak brzmi przepis?

Art. 271a. § 1.  KK – Kto wystawia fakturę lub faktury, zawierające kwotę należności ogółem, której wartość lub łączna wartość jest znaczna, poświadczając nieprawdę co do okoliczności faktycznych mogących mieć znaczenie dla określenia wysokości należności publicznoprawnej lub jej zwrotu albo zwrotu innej należności o charakterze podatkowym lub takiej faktury lub faktur używa, podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 8.

Tak – odpowiedzialność karna jest wskazana w przepisie.

Oczywiście są również inne możliwości, a kara może zostać np. zaostrzona.

Nie krócej niż 3 lata

§ 2. Jeżeli sprawca dopuszcza się czynu określonego w § 1 wobec faktury lub faktur, zawierających kwotę należności ogółem, której wartość lub łączna wartość jest większa niż pięciokrotność kwoty określającej mienie wielkiej wartości, albo z popełnienia przestępstwa uczynił sobie stałe źródło dochodu, podlega karze pozbawienia wolności na czas nie krótszy od lat 3.

Wypadek mniejszej wagi

§ 3. W wypadku mniejszej wagi, sprawca czynu określonego w § 1 lub 2 podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.

Wartość ma znaczenie

Poświadczenie nieprawdy odnosi się do okoliczności faktycznych „mogących mieć znaczenie dla określenia należności publicznoprawnej lub jej zwrotu”.

Pamiętaj, że sprawę wygrywa się dowodami!

Są różne możliwości. Można się przyznać bądź wnosić o uniewinnienie.

Wyłudzenie VAT